NUMARALI
HADİS-İ ŞERİF:
106 - (1793) حدثنا
محمد بن رافع.
حدثنا
عبدالرزاق. حدثنا
معمر عن همام
بن منبه. قال:
هذا ما حدثنا
أبو هريرة عن
رسول الله صلى
الله عليه
وسلم. فذكر
أحاديث منها:
وقال
رسول الله صلى
الله عليه
وسلم (اشتد
غضب الله على
قوم فعلوا هذا
برسول الله
صلى الله عليه
وسلم) وهو
حينئذ يشير
إلى رباعيته.
وقال رسول
الله صلى الله
عليه وسلم
(اشتد غضب
الله على رجل
يقتله رسول الله
في سبيل الله
عز وجل).
[ش
(في سبيل الله)
احتراز ممن
يقتله في حد
أو قصاص. لأن
من يقتله في
سبيل الله،
كان قاصدا قتل
النبي صلى
الله عليه
وسلم].
{106}
Bize Muhammed b. Râfi'
rivayet etti. (Dediki): Bize Abdürrazzâk rivayet etti. (Dediki): Bize Ma'mer,
Hemmâm b. Münebbih'den naklen rivayet etti. Hemmâm: Bize Ebû Hureyre'nin
Resûlullah (Sallallahu Aleyhi ve Sellem)'den rivayet ettikleri şunlardır;
diyerek bir takım hadîsler zikretmiş; ez cümle: Resûlullah (Sallallahu Aleyhi
ve Sellem) şöyle de buyurdu :
«Resûlullah (Sallallahu
Aleyhi ve Sellem)'e bunu .yapan bir kavme Allah'ın gadabı şiddetli olur!» O
anda kendisi yan dişine işaret ediyordu. Bir de Resûlullah (Sallallahu Aleyhi
ve Sellem):
«Resûlulloh'ın Allah
(Azze ve Celle) yolunda öldürdüğü bir adama Allah'ın gadabı şiddetli olur!»
buyurdular; demiş.
İzah:
Bu hadîsi Buhâri:
«Kitabü'l-Megâzî-'de tahrîc etmiştir.
Uhud harbinde Nebi (Sallallahu
Aleyhi ve Sellem)'in yüzü ve dudağı yarılmış; alt çenesinin yan dişi
kırılmıştı. Bu hadîs o esnada söylenmiştir. Hadîs, sahabenin mürsellerindendir;
çünkü Hz. Ebû Hureyre bu vak'ada bulunmamıştır. Onun ya orada bulunmuş birinden
yahut sonraları Hz. Nebi (Sallallahu Aleyhi ve Sellem)'den işitmiştir.
Rabâıyye: Her çenede
birer çift bulunan ön dişlerin yanı başındaki tek dişleridir ki, alt ve üst
çenede dört adet olurlar.
«Allah'ın gadabı
şiddetli olur.» cümlesinden murâd: Bu Allah indinde en büyük kötülüklerdendir;
onun cezasını verir; demektir. Yoksa gadabdan kızmak mânâsı kasdedilmemiştir.
Zîra kızmak bir arazdır. Araz hadis olduğu için, kadîm olan Allah'ın onunla
vasıflanması imkânsızdır.
Bu cümledeki «Allah
yolunda öldürdüğü...» kaydı, hadd ve kısas yolu ile öldürülenden ihtiraz
içindir. Çünkü Nebi (Sallallahu Aleyhi ve Sellem)'in Allah yolunda öldürdüğü
kimse onu öldürmek istemiştir.